روش مطالعه درس ادبیات برای امتحان نهایی

29 خرداد 1403 - آخرین بروزرسانی: 29 خرداد 1403
ادبیات
زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه

امتحانات نهایی از سال ۱۴۰۲ در نتیجه کنکور کاملاً تاثیر گذار بوده و در سال ۱۴۰۳ این تاثیر به ۵۰% رسیده است. از سال ۱۴۰۳ در تمام پایه های دهم، یازدهم و دوازدهم امتحانات به صورت ‌نهایی برگزار می‌شود. درس ادبیات هم یکی از دروس مهم امتحانات نهایی است و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد. اما به دلیل اینکه این درس از نظر دانش آموزان، درسی سبک در مقایسه با دروس دیگر تصور می‌شود، خیلی آن را جدی نمی‌گیرند. همین موضوع، منجر به کسب نمرات پایین و عملکرد ضعیف می‌شود. در ادامه، ممکن است دانش آموزان با این سوالات مواجه شوند. نمره امتحان نهایی ادبیات چقدر در نتیجه کنکور تاثیر دارد؟ آیا برای امتحان نهایی ادبیات، مطالعه کتاب درسی به تنهایی کافی است؟ کدام کتاب‌های کمک درسی مخصوص امتحان نهایی ادبیات طراحی شده‌اند؟ تا انتهای این مقاله با کارآموز همراه باشید تا به همه این سوالات پاسخ دهیم.

 

روش مطالعه درس ادبیات برای امتحان نهایی

مطالعه مبحثی، یکی از بهترین روش‌های مطالعه ادبیات برای امتحانات نهایی است. به این دلیل که بارم‌بندی درس ادبیات هم به صورت مبحثی تعیین می‌شود، نه به صورت درس به درس. به همین علت، بهتر است از بارم‌بندی دقیق مباحث درس ادبیات مطلع باشید و با توجه به اهمیت و بارم هر قسمت، برای مباحث زمانبندی کنید. به همین منظور، می‌توانید از کتابچه‌ها و یا جزوه‌های مبحثی کمک بگیرید. علاوه بر این، مرور و حل نمونه سوالات سال قبل را هم در نظر بگیرید و برای موفقیت در این درس، این دو مورد را فراموش نکنید.

تدریس خصوصی زبان و ادبیات فارسی با کمترین هزینه

 

بارم بندی امتحان نهایی ادبیات 1403 (دی، خرداد و شهریور)

ردیف قلمروها موضوع‌ها نمره

1

زبانی 7 نمره معنی واژه 1
املای واژه 2
دستور 4
2 ادبی 5 نمره آرایه‌های ادبی 3
تاریخ ادبیات 1
حفظ شعر 1
3 فکری 8 نمره درک مطلب 4
معنی و مفهوم نثر 2
معنی و مفهوم نظم 2
جمع نمره 20

 

روش مطالعه قلمرو زبانی برای امتحات نهایی

شاعر

برای اینکه بتوانید سوالات قلمرو زبانی را به خوبی پاسخ دهید، باید بر روی تمامی دستور زبان‌ها مسلط باشید. حتی در برخی سوالات ممکن است چندین دستور زبان را باهم ببینید.

  • یادگیری دستور زبان: قبل از هر چیزی، سعی کنید دستور زبان‌های هر درس را به خوبی یاد بگیرید و سعی کنید آن را در متن پیاده‌سازی کنید.
  • حل تمرین: حل تمرین‌های درسی را فراموش نکنید. برخی از دانش آموزان به تمرینات کتاب درسی اهمیتی نمی‌دهند. این در صورتی است که در بیشتر مواقع طراحان سوال بیشتر به طراحی سوال از سوالات کتاب‌های درسی علاقه‌مند هستند. پس تمرینات کتاب ادبیات را به خوبی حل کنید و از این سوالات غافل نشوید. اگر در تمرین دستور زبانی به یک موضوع پرداخته، سعی کنید دیگر مباحث دستوری که خودتان بلد هستید در تمرین پیاده‌سازی کنید.
  • خلاصه نویسی: برای بخش دستور زبان، حتماً خلاصه نویسی کنید. دستور زبان را برای خودتان خیلی ساده توضیح دهید و یک مثال را در کنار آن یادداشت کنید. خلاصه نویسی به شما کمک می‌کند تا در مطالعه بعدی با زمان بسیار کمی دستور زبان‌ها را مرور و تمرین کنید.
  • مرور مطالب: از آنجایی که مطالب درس ادبیات بسیار فرّار هستند، مرور مطالب را جدی بگیرید. اگر مطالب را در بازه زمانی مشخص مرور نکنید، مباحث را فراموش خواهید کرد و برنامه ریزی مطالعاتی شما دچار مشکل می‌شود.
  • مطالعه متن و اشعار کتاب با معنی: در هنگام مطالعه درس ادبیات، زیر کلمات مهم خط بکشید و معنی آن را  در کنارش یادداشت کنید. بعضی از لغات و اشعار اهمیت زیادی دارند و طراحان سوال امتحان نهایی به آن توجه زیادی می‌کنند. بیت‌ها و اشعار را به صورت کامل تجزیه و تحلیل کنید و آن‌ها را برای خود به زبان ساده توضیح دهید.
  • مطالعه واژگان: در قسمت انتهایی کتاب ادبیات یک لیست از واژگان وجود دارد ک در یک ستون کلمه و در یک ستون معنی آن درج شده است. می‌توانید برای مطالعه این قسمت یک کاغذ سفید بر روی معانی قرار دهید و از خودتان معنی هر کلمه را بپرسید.
  • یادگیری املاء کلمات: هنگام مطالعه متن کتاب به املای کلمات هم توجه کنید. لغات مهم و دشوار را علامت بزنید و املاء آن را تمرین  و تکرار کنید تا در ذهنتان ماندگار شوند. بهتر است لغات هم‌آوا را کنار هم بنویسید تا تفاوت‌ آن‌ها را بفهمید و حتی معانی این لغات را هم باید یاد بگیرید.

 

مطلب پیشنهادی: روش‌های ساده تست زنی در کنکور

 

روش مطالعه قلمرو ادبی برای امتحات نهایی

قلمرو ادبی به آرایه های ادبی و زیبایی های متن می پردازد و برای درک بهتر این قسمت، بهتر است موارد زیر را در نظر بگیرید.

  • آرایه‌های ادبی: قبل از هر چیزی، باید هر آرایه را به خوبی یاد بگیرید و برای تثبیت یادگیری، مثال‌ها و تمرینات زیادی را حل کنید.
  • حفظ اشعار: اشعار در امتحانات نهایی ۲ نمره دارند و با حفظ این اشعار می‌توانید به راحتی می‌توانید نمره این بخش را کسب کنید. برای اینکه بتوانید راحت‌تر اشعار را حفظ کنید، ابتدا مصراع اول بیت و سپس مصراع دوم را حفظ کنید و یک ارتباط لغتی یا معنایی بین مصراع پیدا کنید و کل بیت را حفظ کنید. در مرحله آخر، یکبار شعر را به صورت کلی بخوانید تا ملکه ذهنتان شود.

شعرهای حفظی پایه دوازدهم:

ای میهن

شعر

شکوه چشمان تو

شعر

شعر حفظی پایه یازدهم:

آفتاب حسن

شعر

فصل عاشقی

شعر

وطن

شعر

شعر حفظی پایه دهم:

باز این چه شورش است

شعر

شعر دلیران و مردان ایران زمین

شعر

 

مطلب پیشنهادی: برای یادگیری زبان انگلیسی از کجا شروع کنیم؟

 

روش مطالعه قلمرو فکری برای امتحات نهایی

برای تسلط بر این قسمت باید مفهوم اشعار و متن کتاب درسی را به خوبی متوجه شوید. در امتحانات نهایی ۲ مدل سوال از این قسمت طراحی می‌شود.

  • این عبارات را معنی کنید: اگر در امتحان با این نوع سوالات مواجه شدید، باید آن را به زبان امروزی معنی کنید.
  • مفهوم‌ این عبارت را بنویسید: در صورتی که با این نوع سوال مواجه شدید، باید مفهوم عبارت را بنویسید و نیازی به نوشتن بیش از حد برای پاسخ به اینگونه سوالات ندارید.

 

مطلب پیشنهادی:بهترین منابع اختصاصی کنکور هنر 

 

بهترین کتاب‌های کمک درسی برای امتحان نهایی ادبیات

خیلی سبز ، گاج، مبتکران، کاگو، گل واژه و بنی هاشمی از جمله انتشاراتی هستند که در این زمینه کتاب‌های خیلی خوبی را ارائه داده‌اند.

این کتاب‌ها شامل:

  • بیسترس فارسی دوازدهم کاگو
  • غول امتحان فارسی دوازدهم مبتکران
  • امتحانت فارسی دوازدهم مهروماه
  • شب امتحان فارسی دوازدهم خیلی سبز
  • گلبرگ فارسی دوازدهم گل واژه
  • راه نهایی فارسی دوازدهم دریافت
  • بانک نهایی فارسی دوازدهم خیلی سبز
  • فرمول بیست فارسی دوازدهم گاج
  • فارسی دوازدهم بنی هاشمی
  • ماجراهای من و درسام فارسی دوازدهم خیلی سبز

طبق نظرسنجی انجام شده از دانش آموزان، سری شب امتحان از انتشارات خیلی سبز جزء بهترین کتاب‌های کمک درسی هستند.

 

نمره امتحان نهایی فارسی چقدر در نتیجه کنکور تاثیر دارد؟

از 40 درصد تاثیر سوابق تحصیلی در نتیجه کنکور، 26 درصد مربوط به نمرات امتحانات نهایی دروس عمومی است و نمره هر درس به صورت جداگانه موثر می‌باشد.

 

نکات تکمیلی و مهم برای امتحان نهایی ادبیات

  • نمونه سوالات امتحانی سال‌های گذشته را تا حدی مرور کنید که نکات مهم و مورد علاقه طراحان سوال را متوجه شوید.
  • از آنجایی که خواندن تاریخ ادبیات کمی دشوار است، می‌توانید کتاب‌های جیبی نکته باز تاریخ ادبیات و سبک شناسی انسانی کنکور خیلی سبز را مطالعه کنید.
  • هر شب مرور لغات را در برنامه خود داشته باشید.
  • می‌توانید برای تسلط روی دستور زبان و آرایه، هر شب چند تست از این مباحث را در برنامه ریزی خود بگنجانید.
  • اگر برای مطالعه کلماتی که از لحاظ املایی مشکل دارند، نیاز به یک منبع خوب دارید، کتاب فرمول بیست فارسی دوازدهم گاج را پیشنهاد می‌کنیم.
  • از آنجایی که دستور زبان و آرایه‌های ادبی از مباحث مهارتی هستند، باید در مطالعه آن را جدی بگیرید و به طور دائمی مباحث قبلی هم مرور شوند. همچنین، برای این قسمت و قسمت‌های مهم دیگر نیز می‌توانید از ویدیوهای آموزشی معتبر هم استفاده کنید.
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب ژاله برومند
توسعه محتوا، سئو و سوشیال مدیا مارکتینگ از علایق من هست و برای رسیدن به موفقیت و بهترین‌ها همیشه در تلاش هستم. در کنار تلاش برای رسیدن به موفقیت، همواره سعی در بروزرسانی اطلاعاتم دارم و کمک میکنم تا بین رقبای کسب و کار خودتون بدرخشید و برندی متمایز داشته باشید.

دیدگاه شما

بدون دیدگاه