معرفی پردرآمدترین رشته های انسانی در دانشگاه

13 مرداد 1403 - آخرین بروزرسانی: 13 مرداد 1403
دانشجو
زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

چند بار تابه‌حال با این جمله که می‌گویند انتخاب رشته های انسانی آینده مالی خوبی ندارد روبه‌رو شده‌اید؟ این باور اشتباه که رشته‌های علوم انسانی جایگاه کاری و مالی خوبی یک باور قدیمی است که در دنیای امروزی هیچ نقشی ندارد. اگر در مرحله انتخاب هستید و چشم‌انداز درستی از این رشته جذاب ندارید در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا به زیروبم این رشته، پردرآمدترین رشته های انسانی و جایگاه آن در اجتماع نگاه عمیقی بیندازیم.

 

تاریخچه رشته های علوم انسانی

قدمت پردرآمدترین رشته های انسانی به سال‌های قبل، به اولین تمدن‌های دوران باستان برمی‌گردد. علوم انسانی ازجمله رشته‌های مهم است که باهدف درک بهتر انسان و حقوق آن، جامعه و فرهنگ، نگرش و عملکرد ساختاری انسان در زندگی فردی و اجتماعی داشته و نقش مهمی در شکل‌گیری تمدن‌ها و فرهنگ‌ها ایفا کرده است. حال باید اولین سؤالی که از خودتان می‌پرسید این باشد که چگونه رشته‌ای که از پایه در شکل‌گیری دنیای امروزی نقش اول را ایفا کرده می‌تواند کم‌اهمیت جلوه کند؟

از دوران فیلسوفان یونان باستان مانند سقراط، افلاطون و ارسطو گرفته تابه‌حال که رشته‌های علوم انسانی به مسائل مهمی ازجمله حقوق بشر، سیاست، عدالت اجتماعی و روابط بین‌الملل می‌پردازد و به همین دلیل اهمیت آن را نمی‌توان نادیده گرفت.

تدریس خصوصی دروس کنکور علوم انسانی

 

مشاغل رشته های انسانی کدم‌اند؟

جلسه

طیف و گستردگی پردرآمدترین رشته های انسانی بسیار گسترده است و تقریباً می‌توان گفت هر روحیه و اندیشه‌ای را در برمی‌گیرد. به همین علت هم فارغ‌التحصیلان آن می‌توانند در حوزه‌های مختلفی از جامعه مشغول به کار شوند و درآمدهای بالایی هم کسب کنند. به‌طورکلی مشاغل این رشته را به می‌توان به سه دسته اصلی 1- بازرگانی 2- مشاغل حقوقی و قضایی و 3- روانشناسی 4- مشاغل مدیریتی و اجرایی  تقسیم‌بندی کرد که در ادامه به معرفی پردرآمدترین‌ طبقه‌بندی‌ها و شرح هر یک از آن‌ها می‌پردازیم.

 

مطلب پیشنهادی: برای کنکور فرهنگیان چی بخونیم؟

 

پردرآمدترین مشاغل رشته های علوم انسانی

 1- مشاغل حقوقی و قضایی

افراد تنها از طریق تحصیل در رشته علوم انسانی قادر به ورود به مشاغلی ازجمله حقوق و وکالت هستند. ازجمله رشته‌هایی که زیرمجموعه این شاخه محسوب می‌شوند می‌توان به حقوق تجارت، حقوق خانواده، حقوق جزا و همین‌طور حقوق بین‌الملل اشاره داشت. بعد از اتمام دوره تحصیل در هر یک از این رشته‌ها فرد می‌تواند برای شرکت‌های به نام و بزرگ، مؤسسات حقوقی معتبر و یا حتی به‌صورت کاملاً مستقل فعالیت خود را آغاز کند. در حال حاضر وکالت هم در ایران و هم در سایر نقاط جهان جزو پردرآمدترین رشته های انسانی شناخته می‌شود.

ازجمله دیگر مشاغل این زیرمجموعه می‌توان به مشاور حقوقی اشاره کرد که افرادی که در این سمت مشغول به فعالیت می‌شوند به شرکت‌ها، سازمان‌ها و حتی افراد در مورد مسائل قانونی مشاوره می‌دهند تا از بروز هرگونه مشکل در این زمینه جلوگیری بشود. درآمد این شغل نیز بسیار بالا بوده و با توجه به بزرگ بودن شرکت  یا موسسه‌ای که در آن مشغول به کارخواهید شد سقف درآمدتان متغیر خواهد بود.

2- مشاغل مدیریتی و اجرایی

مشاغل مدیریتی و اجرایی غالباً زیرمجموعه رشته انسانی قرار می‌گیرند. این رشته‌ها جزو پردرآمدترین رشته های علوم انسانی شناخته می‌شوند و در همه سازمان‌ها و شرکت‌ها به استخدام این نیروها نیاز دارند؛ به همین دلیل بازار استخدام فعالی دارد که اشباع نمی‌شود. ازجمله مشاغل مدیریتی پردرآمد می‌توان به مدیریت منابع انسانی اشاره داشت. این دسته از مدیران مسئولیت مدیریت  توسعه نیروهای انسانی را دارند و با توجه به نیاز شرکت در برهه‌های مختلف زمانی به استخدام، آموزش و ارزیابی عملکرد کارکنان می‌پردازند.

مدیر روابط عمومی هم ازجمله پردرآمدترین رشته های انسانی است که مسئولیت برقراری ارتباطات درون و برون‌سازمانی را به عهده دارد. در این سمت فرد به طراحی و اجرای برنامه‌های ارتباطی، مدیریت بحران‌های رسانه‌ای و ترویج وجهه مثبت از مجموعه می‌پردازد.

مشاور مدیریت شرکت‌ و کارخانه‌ها ازجمله مشاغل فوق‌العاده پول‌سازی است که طی آن شخص در جهت بهبود عملکرد و افزایش بهره‌وری مجموعه در راستای اهداف آن می‌پردازد. همچنین تحلیل و ارزیابی فعالیت‌ها و فرآیندهای سازمانی، ارائه راه‌حل جهت بهبود مسائل موجود از دیگر وظایف این دسته از افراد است.

3- روانشناسی

روانشناسی نیز ازجمله پردرآمدترین رشته های انسانی شناخته می‌شود که بعد از فارغ‌التحصیلی شخص می‌توان به‌صورت مستقل یا در بیمارستان‌ها، مراکز درمانی و کلینیک‌ها مشغول به کار شود. روانشناس‌ها به تخصص، علم و تجربه بالایی نیاز دارند و همین قضیه باعث شده تا ازنظر درآمد نیز در ایران و سایر نقاط دنیا به یکی از پرطرفدارترین و پردرآمدترین مشاغل تبدیل شوند.

4- بازرگانی

یکی دیگر از جذاب‌ترین و پردرآمدترین رشته های انسانی بازرگانی است که ارتباط مستقیمی با توانایی برقراری ارتباط شما با افراد بستگی دارد. اگر به ورود به بازار و چرخه اقتصادی علاقه دارید، دارای روابط عمومی بالا و ایده‌های ناب تجاری هستید این رشته برای شما به یکی از بهترین گزینه‌ها تبدیل خواهد شد. داشتن توانایی مذاکره و برقراری ارتباط مؤثر با دیگران برگ برنده هر بازرگانی است که می‌تواند زمینه‌ساز انجام پروژه‌های بزرگ دلاری و تجارت بین‌الملل را هم برایتان رقم بزند.

 

مطلب پیشنهادی: روش های تندخوانی برای کنکور

 

سایر مشاغل پرطرفدار و پردرآمد رشته انسانی

جلسه

پردرآمدترین رشته های انسانی تنها به لیست فوق منتهی نمی‌شود. بلکه با توجه به مهارت، علاقه و میزان تخصص و تجربه شما مشاغل لیست زیر نیز می‌توانند برای فارغ‌التحصیلان کسب درآمد بالا را تضمین کند.

  • رشته حسابداری
  • کارشناس مالی
  • مترجم زبان خارجی
  • بانکداری
  • قاضی
  • نویسندگی
  • اقتصاد

 

مطلب پیشنهادی: نحوه خواندن ریاضی برای کنکور

 

چگونه پردرآمدترین رشته انسانی را انتخاب کنیم؟

ازآنجایی‌که تنوع زیادی در انتخاب پردرآمدترین رشته های انسانی وجود دارد، ممکن است در ابتدای راه کمی گیج و سردرگم شوید. برای داشتن یک تصمیم درست پارامترهای زیادی وجود دارند که باید حتماً در نظر گرفته شود. برای مثال تواناهایی شخصی و فردی هرکس یک عامل مهم در تصمیم‌گیری نهایی خواهد بود. رشته بازرگانی برای افراد خجالتی و درون‌گرا توصیه نمی‌شود چراکه شخص باید مهارت‌های کلامی و ارتباطی بسیار قوی جهت ارتباط با سایر افراد داشته باشد. فاکتور بعدی میزان علاقه شما به فعالیت در حوزه رشته انتخابی است. هرچقدر تمایل بیشتری به کار در رشته مدنظر داشته باشید به همان میزان نیز احتمال موفقیت شما در آن بیشتر خواهد بود.

به‌طورکلی توصیه می‌شود بعد از انتخاب هدف نهایی در دوره‌های تکمیلی، آموزشی، سمینار و کارگاه‌های مرتبط با آن شرکت کنید و اطلاعاتتان را به‌روز نگه‌دارید تا از این طریق علاوه بر توسعه مهارت‌ها کاری، در بازار رقابتی دنیای کار امروزی متمایز باشید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب ژاله برومند
توسعه محتوا، سئو و سوشیال مدیا مارکتینگ از علایق من هست و برای رسیدن به موفقیت و بهترین‌ها همیشه در تلاش هستم. در کنار تلاش برای رسیدن به موفقیت، همواره سعی در بروزرسانی اطلاعاتم دارم و کمک میکنم تا بین رقبای کسب و کار خودتون بدرخشید و برندی متمایز داشته باشید.

دیدگاه شما

بدون دیدگاه