راه های تقویت مکالمه به زبان انگلیسی

02 مهر 1403 - آخرین بروزرسانی: 03 مهر 1403
اموزش زبان
زمان تقریبی مطالعه: 9 دقیقه

اگر الان اینجا هستید به این علت هست که شما انواع روش های تقویت مکالمه به زبان انگلیسی را آزمایش کرده اید و به دنبال یک شاه کلید برای تقویت مکالمه ی زبان انگلیسی می گردید. خبر خوشحال کننده ی ما برای شما این است که تمامی افراد در هر سطحی از زبان انگلیسی با استمرار در اجرای روش ها به نتایج خیره کننده ای دست پیدا می کنند. اما خبر بدی هم داریم و آن اینکه تاکنون هیچ روش یک روزه ای برای تقویت زبان انگلیسی اختراع نشده است! ما در این مقاله سعی می کنیم به تمام سوال های ذهن شما در مورد یادگیری زبان انگلیسی پاسخ دهیم. مهارت مکالمه انگلیسی مانند سایر مهارت های نوشتاری، شنیداری یا هر مهارت دیگری، تکنیک هایی دارد که اگر به روشی هدفمند از آن ها استفاده کنید، به نتیجه ی دلخواه خود می رسید.

تدریس خصوصی زبان انگلیسی با بهترین هزینه توسط مدرسان حرفه‌ای

 

شش روش اصولی تقویت مکالمه به زبان انگلیسی

یادگیری زبان

تقویت مهارت مکالمه زبان انگلیسی نیازمند تمرین مداوم و استفاده از روش‌های متنوع است. اما در ادامه به معرفی 6 روش اصولی می‌پردازیم تا بتوانید مکالمه خود را تقویت کنید.

1- تا جایی که می توانید صحبت کنید

شما باید به خودتان متعهد شوید که از هر فرصتی برای مکالمه استفاده می کنید. با افراد مختلفی که در اطرافتان هستند انگلیسی صحبت کنید. مثلا اگر مشغول به تحصیل هستید با استاد، معلم و همکلاسی هایتان صحبت کنید. یا اینکه در مهمانی و دورهمی ها افراد مناسب برای مکالمه را انتخاب کنید. باید خجالت را کنار بگذارید. اگر واقعا هیچ فرد مناسبی برای مکالمه انگلیسی اطراف خود ندارید یک شریک و دوست آنلاین در فضای مجازی پیدا کنید.

2- به بهبود مکالمه زبان انگلیسی خود فکر کنید

پس از پایان مکالمه، به لحظات و کلماتی که بین تان رد و بدل شد فکر کنید. چند درصد از زمان مکالمه را فهمیدید و چقدر توانستید منظور خود را بفهمانید؟ چقدر با موضوع موردبحث تان ارتباط برقرار کردید؟ چند درصد از کلمات برایتان جدید بود؟ این تفکر و تامل پس از مکالمه، اعتماد به نفس تان را در مکالمات بعدی به شدت افزایش می دهد. این تحقیقات باعث می شود تا نقاط ضعف خود را بشناسید و به صورت هدفمند روی مساله ای که ضعیف بودید کار کنید. مثلا اگر واژه ای را متوجه نشدید مترادف و متضاد آن ها را در جملات دیگر جستجو کنید.

  3- گوش بدهید و بخوانید

برای خوب صحبت کردن به چه نیاز دارید؟ به تعداد زیادی از کلمات. این کلمات از کجا می آیند؟ اکثر افراد برای یادگیری لغات به کتاب واژگان اکتفا می کنند. کتاب واژگان لازم اما کافی نیست. شما باید به هر روشی که می توانید دایره ی لغات خود را گسترش دهید. فیلم تماشا کنید. سبک های موسیقی که لغات ملموس تری دارند گوش بدهید. در زمینه ی کاری تان پادکست تهیه کنید و حوزه ی مورد علاقه تان را به زبان اصلی دنبال کنید. وقتی با عبارات جدید و جالبی مواجه شدید اصطلاحات عامیانه و مترادف ها راپیدا کنید. این مطالب جدید را یادداشت برداری کنید و هر چند وقت یکبار آن ها را مرور کنید.

4- قبل از مکالمه، برگه ای خلاصه برای خود تهیه کنید

زمانیکه از قبل موضوع مورد مکالمه را می دانید بهتر است نکاتی که حین مکالمه کمک تان می کند را از قبل یادداشت برداری کنید. مثلا اگر قرار هست راجع به شهری با دوست تان به صورت آنلاین مکالمه کنید، موارد جذاب آن شهر را لیست کنید و کلمات و اصطلاحات کاربردی آن ها را پیدا کنید.

5- صدای خودتان را ضبط کنید

ضبط صدا در اوایل یادگیری زبان قطعا برای شما خوشایند نخواهد بود. شاید از اینکه اینقدر بریده بریده حرف می زنید یا کلمات را بد ادا می کنید دلسرد شوید ولی بدانید که نباید هیچ وقت ابتدای راه خودتان را با انتهای راه دیگران مقایسه کنید. همه ی افراد روزی جای شما و یا حتی بدتر از شما بودند. ضبط صدا باعث می شود که ایراد و اشکال‌های اساسی تان را پیدا کنید. حالا بهتر متوجه می شوید که حین مکالمه چه می گویید. ضبط صدای خودتان، یکی از راهکارهای موفق شدن در این مسیر است.

6- عبارت های Slang زبان انگلیسی را یاد بگیرید

عبارت های عامیانه ی که به صورت کلمه به کلمه معنی خاصی ندارند و در عبارت معنا پیدا می کنند را اسلنگ می گویند. مثلا اگر می خواهید به کسی بگویید ” مشکلی نیست ” همیشه نگویید No Problem. عبارت هایی مثل No biggie،  No big deal، No sweat  هر سه معنی “مشکلی نیست” را می دهند. البته که در بکار بردن این عبارت ها دقت کنید چرا که در بعضی مواقع این عبارت ها نوعی فحش و ناسزا تلقی می شوند. تنوع کلماتی که در مکالمه انگلیسی بکار می برید تبحر و تسلط شما را نشان می دهد. با بکارگیری اسلنگ ها سطح مکالمه ی شما یک پله بالاتر خواهد رفت.

 

مطلب پیشنهادی: سیلاب در زبان انگلیسی چیست؟

 

آیا راه های تقویت مکالمه به زبان انگلیسی به همین جا ختم می شود؟

اموزش زبان

قطعا خیر. شیوه های نوین دیگری هم هستند که البته در کنار روش های گفته شده سرعت تقویت مکالمه به زبان انگلیسی را برای شما چند برابر می کنند. یکی از این روش ها استفاده از هوش مصنوعی به عنوان یک معلم زبان است. در ادامه چند هوش مصنوعی موثر در تقویت مکالمه انگلیسی را برایتان شرح می دهیم.

 

هوش مصنوعی یکی از راه های تقویت مکالمه به زبان انگلیسی

یادگیری زبان انگلیسی و یا یک زبان کاملا بیگانه با ظهور هوش مصنوعی آسان تر از قبل شده است. هوش مصنوعی از روشی تعاملی برای آموزش زبان استفاده می کند. ابزار هوش مصنوعی تمام مهارت های چهار گانه ی زبان آّموزی را با هم درس می دهد. این روش به دلیل دسترسی مداوم و بازخورد آنی که به کاربران می دهد مورد توجه ی بسیاری از زبان آموزان قرار گرفته است. استفاده از سایت‌ها و اپ‌های هوش مصنوعی به عنوان روشی مکمل، یک گزینه ی عالی برای کسانی هست که قصد دارند مکالمه ی انگلیسی خود را بهبود بخشند.

 

مطلب پیشنهادی: راهنمای جامع آزمون تافل TOEFL

 

پنج ابزار هوش مصنوعی برتر سال 2024 برای تقویت مکالمه زبان انگلیسی

ابزارهای هوش مصنوعی می‌توانند به شما کمک کنند تا مهارت‌های مکالمه زبان انگلیسی خود را به طور قابل توجهی بهبود بخشید، اما برای رسیدن به تسلط کامل، باید به طور منظم تمرین کنید و از فرصت‌های صحبت کردن با افراد بومی نیز استفاده کنید. 

 MakesYouFluent

 MakesYouFluent یکی از بهترین برنامه هایی است که کاربران حین تمرین از بازخورد فوری که می گیرند لذت می برند. اشکالات درجا به کاربر گفته می شود و این موضوع روند انجام مکالمات را بهبود می بخشد. یادگیری در محیطی بدون استرس با داشتن معلمی که 24 ساعته در خدمت کاربران است تجربه ی لذت بخشی از یادگیری زبان انگلیسی را به کاربران هدیه می دهد.

 Duolingo

Duolingo این برنامه با رویکرد بازی و سرگرمی به آموزش زبان می پردازد. به همین علت محبوبیت زیادی دارد و تا به حال میلیون ها نفر از آن استفاده کرده اند. این برنامه 30 زبان پرکاربرد را در خود جای داده که کاربر حین سرگرمی درس های کوتاهی از زبان انگلیسی هم می آموزد.

Babbel

اپلیکیشن بابل یکی از محبوبترین نرم افزارهای یادگیری و توسعه زبان آموزی هست. این نرم افزار برای تمام سطوح برنامه هایی مشخص دارد. اصلی ترین ویژگی Babbel که آن را از بقیه نرم افزارها متمایز می کند شخصی سازی هست که برای هر کاربر بر اساس سطح و روند یادگیری انجام می دهد. به این ترتیب درس هایی که کاربران برای یادگیری مطالعه می کنند کاملا با هم متفاوت است.

Talkpal

محبوبیت نرم افزار Talkpal به دلیل پیاده سازی سناریوهای واقعی طی فرایند یادگیری هست. یعنی اینکه شما می توانید حالت های مختلفی را انتخاب کنید مثلا می خواهید غذا سفارش دهید، تاکسی بگیرید یا اینکه در مطب پزشک منتظر نوبت هستید. در واقع Talkpalشما را در موقیعت های ویژه ای قرار می دهد که مجبور به استفاده از لغات، گرامر و اصطلاحات خاصی باشید. این نرم افزار برای کسانی که هیچ آشنایی با زبان انگلیسی ندارند توصیه نمی شود.

HelloTalk

 HelloTalk نوعی از شبکه های اجتماعی است که از ویژگی اعتیادآوری و سرگرمی در شبکه های اجتماعی پیروی می کند. این برنامه به شما پیشنهاد می کند تمام زمانی را که صرف چت و پیامک می کنید را صرف یادگیری زبان کنید. در واقع هر کس با زبان مادری که به آن مسلط است وارد برنامه می شود و با کسانی که علاقه مند به یادگیری زبان او هستند ارتباط برقرار می کند. در واقع این افراد هستند که در بستر این اپلیکیشن به توسعه و یادگیری زبان کمک می کنند.

 

مطلب پیشنهادی: ضریب هوشی نرمال چیست؟

 

مزایای استفاده از هوش مصنوعی برای تقویت مکالمه انگلیسی

مهارت مکالمه

  • تمرین نامحدود: با ابزارهای هوش مصنوعی می‌توانید در هر زمان و مکانی که می‌خواهید تمرین کنید و هیچ محدودیتی در تعداد دفعات تمرین وجود ندارد.
  • بازخورد فوری: این ابزارها می‌توانند اشتباهات شما را به سرعت شناسایی کرده و بازخورد فوری ارائه دهند تا بتوانید آن‌ها را تصحیح کنید.
  • تنوع موضوعات: ابزارهای هوش مصنوعی قادر هستند در مورد طیف گسترده‌ای از موضوعات با شما گفتگو کنند و به شما کمک کنند تا دامنه واژگان و عبارات خود را گسترش دهید.
  • انطباق با سطح زبان‌آموز: بسیاری از این ابزارها می‌توانند سطح زبان‌آموزی شما را تشخیص داده و تمرین‌ها را متناسب با آن تنظیم کنند.
  • تلفظ صحیح: برخی از ابزارها می‌توانند به شما کمک کنند تا تلفظ صحیح کلمات و عبارات را یاد بگیرید.

 

مطلب پیشنهادی: چگونه معلم زبان انگلیسی شویم؟

 

 موانع یادگیری زبان انگلیسی

بیشتر افراد حداقل یک بار در طول زندگی شان برای یادگیری زبان انگلیسی اقدام کرده اند، اما چند نفر موفق به ادامه و پیگیری یادگیری شده اند؟ تعداد این افراد بسیار ناچیز است. تحقیقات نشان می دهد که تنها نیم درصد از انسان هایی که زبان آموزی را شروع کرده اند تا سطوح پیشرفته و قابل قبول ادامه داده اند. وقتی از افراد علت رها کردن کلاس های زبان انگلیسی و یادگیری آن را جویا می شویم متوجه می شویم که تقریبا صد در صد علت ها موانع ذهنی افراد هستند. دلایلی مثل اینکه وقت کافی ندارم، من برای زبان انگلیسی ساخته نشده ام، سر کلاس خجالت می کشم، از مکالمه در جمع وحشت دارم و…این دلایل بیشتر از اینکه به یادگیری مربوط باشد به نوع شخصیت ، سبک زندگی حال و گذشته ی افراد و میزان اعتماد به نفس آن ها بستگی دارد.

 

آیا مکالمه به زبان انگلیسی استعداد خاصی می خواهد؟

استعداد یا به عبارت علمی‌تر هوش، در افراد به هشت نوع مختلف تقسیم می شود. یکی از هشت نوع هوشی که در بعضی انسان ها بیشتر از سایرین هست هوش کلامی – زبانی می باشد. افرادی که هوش کلامی بالایی دارند غالبا خوب می نویسند و سخنوران خوبی هم هستند. بطور ژنتیکی این هوش هم مانند هوش ریاضی یا نقاشی در برخی از افراد قوی تر از سایرین می باشد. اما این بدان معنا نیست که اگر کسی هوش کلامی- زبانی متوسط و نرمالی دارد نمی تواند صحبت کند یا بنویسد. بنابراین در اینکه بعضی افراد استعداد چشمگیری در یادگیری زبان انگلیسی دارند شکی نیست. اما کسانی که در سطح معمولی هستند هم به راحتی می توانند تا حد قابل قبولی زبان انگلیسی را بیاموزند. پس اگر شما از آن دسته افرادی هستید که دوست دارید زبان انگلیسی را بیاموزید، بدانید که هیچ مانعی سد راه شما نیست. شما به یک برنامه ی منسجم یادگیری زبان انگلیسی و از آن مهم تر به یک تعهد قلبی به اجرای آن نیاز دارید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب ژاله برومند
توسعه محتوا، سئو و سوشیال مدیا مارکتینگ از علایق من هست و برای رسیدن به موفقیت و بهترین‌ها همیشه در تلاش هستم. در کنار تلاش برای رسیدن به موفقیت، همواره سعی در بروزرسانی اطلاعاتم دارم و کمک میکنم تا بین رقبای کسب و کار خودتون بدرخشید و برندی متمایز داشته باشید.

دیدگاه شما

بدون دیدگاه