طراحی اسکیس چیست؟

09 مرداد 1403 - آخرین بروزرسانی: 10 مرداد 1403
اسکیس
زمان تقریبی مطالعه: 8 دقیقه

اسکیس را می توان آثاری تعریف کرد که با عجله و آزادانه ترسیم می شوند و به نوعی پیش نویسی برای طرح اصلی هستند. مفهوم اسکیس در زمینه هایی مانند هنرهای تجسمی و معماری از اهمیت بالایی برخوردار است و یادگیری آن امری ضروری به حساب می آید. برخی هنرمندان اسکیس را به عنوان کار اصلی خود عرضه می کنند، اما افرادی که در زمینه آموزش معماری و یا حتی یا طراحی صنعتی فعالیت دارند، حتما باید یک طرح اصلی و نهایی مرتب از اسکیس خود عرضه کنند. در ادامه به سوال اسکیس چیست پاسخ جامع تری خواهیم داد. همچنین نکات مهم در این رابطه و نحوه انجام طراحی سریع را آموزش می دهیم. از این رو اگر قصد دارید به یک طراح حرفه ای تبدیل شوید، توصیه می کنیم تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

 

اسکیس؛ مقدمه ای برای طراحی

هنرمندان قبل از شروع اثر، در رابطه با آن فکر و ایده پردازی می کنند. در همین حین برخی پیش نویس ها و انواع طرح اسکیس مرتبط با اثر اصلی انجام می شود. در طراحی اسکیس، یک بررسی اولیه سریع انجام می شود و قسمت های اصلی طرح با خطوط سریع ترسیم می شوند. حال با توجه به اسکیس، می توان خطاهای موجود را در ترسیم طرح اصلی رفع کرد و یا قسمت های جدیدی را به آن اضافه نمود. به نوعی اسکیس دست طراح را گرم می کند تا هنگام اجرای اثر نهایی اشتباه نکند. اگر فکر می کنید مفهوم اسکیس این است که بدون توجه به چیزی فقط طراحی کنید، کاملا در اشتباه هستید! اسکیس نیز دارای قوانین خاصی است که اگر آن ها را رعایت نکنید، بی فایده بوده و هیچ کارایی خاصی نخواهد داشت. انواع اسکیس ها در زمینه های مختلفی مانند طراحی مد، طراحی معماری، طراحی صنعتی، گرافیک یا تابلوهای نقاشی کاربرد دارند. وجود آن ها به تکمیل طرح نهایی کمک می کند و باعث خلق نتیجه ای عالی می شود.

آموزش نقاشی به صورت غیرحضوری با بهترین هزینه

 

تفاوت اسکیس و طراحی

طرح اسکیس مقدمه ای برای طراحی است، زیرا اولین مرحله از طراحی، ترسیم یک طرح سریع برای پیاده کردن ایده ها است. در اسکیس یک حجم کلی از سوژه با خطوط سریع ترسیم می شود. طراحی پیشرفته مرحله نهایی است که در آن سوژه به صورت کامل با تمام جزئیات آن از جمله رنگ، نور، بافت و سایر ویژگی ها به نمایش در می آید. به عبارت ساده تر می توان گفت؛ طراحی، کامل شده اسکیس است و اثر نهایی هنرمند می باشد.

 

مطلب پیشنهادی: بهترین ابزارهای ساخت عکس با هوش مصنوعی

 

ابزار مورد نیاز برای طراحی اسکیس

طراحی

برای اجرای اسکیس نیاز به ابزار خاصی نیست. اغلب افراد از مدادهای گروه  B برای این کار استفاده می کنند. در اسکیس کارهای ظریف مانند معماری، از مداد نوکی استفاده می شود. همچنین قلم فلزی نیز جزو ابزارهای محبوب برای طراحی سریع به شمار می رود. اسکیس ها اغلب با یک رنگ انجام می شوند، اما درصورتی که نیاز به رنگ های مختلف داشته باشید، مدادرنگی ابزار مناسبی برای این کار است. در کل همه چیز بسته به انتخاب شما دارد. همواره با ابزاری اسکیس بزنید که تسلط بیشتری روی آن دارید و برای کار شما مناسب تر است. در رابطه با پس زمینه کار نیز ترجیح شما اولویت دارد. بسته به اندازه اثر اصلی خود می توانید سایز برگه را انتخاب کنید. اغلب طراحی اسکیس روی برگه های A5 انجام می شود.

 

مطلب پیشنهادی: منابع اختصاصی کنکور هنر

 

مواردی که در طراحی اسکیس باید در نظر گرفته شود

از آنجایی که امکان بررسی طرح از طریق اسکیس قبل از شکل گیری نهایی آن وجود دارد، فرآیند انجام اسکیس یکی از اجزای ضروری هر کار طراحی به شمار می رود. برخی از مواردی که در طراحی اسکیس باید مورد توجه قرار گیرد به شرح زیر است:

  • ایده های اولیه در مورد پروژه های مهم مانند طراحی صنعتی، معماری یا طراحی لباس، باید به طور دقیق اسکیس شوند.
  • اگر از روی مدل طراحی اسکیس می زنید، باید ابتدا از کلیات سوژه شروع به ترسیم کنید و سپس وارد جزئیات آن شوید.
  • در طراحی سریع به صورت ذهنی می توانید جزئیات خیالی را به طرح خود اضافه نمایید. در نهایت برای اجرای اثر اصلی، بهترین آن ها را انتخاب کنید.
  • اگر در رابطه با یک موضوع مشخص طرح می زنید، بهتر است در زمان های مختلف این کار را انجام دهید و اسکیس های متنوع با ایده های جدید خلق کنید. در نهایت با ترکیب آن ها به یک نتیجه نهایی برای اثر اصلی برسید.
  • برای تهیه یک اسکیس موفق، باید مهارت طراحی بالایی داشته باشید؛ در غیر این صورت نتیجه ای حاصل نمی شود. از این رو توصیه می کنیم ابتدا مهارت های خود را در زمینه طراحی کردن تقویت نمایید.
  • علاوه بر تسلط به موضوعات اولیه و ایده پردازی، طراح باید در مورد بسیاری از مسائل دیگر مانند رعایت تناسب، پرسپکتیو و … نیز اطلاعات داشته باشد تا بتواند طرح اسکیس دقیقی بزند.
  • هنگام اسکیس زدن، می توانید یادداشت هایی در رابطه با موضوع و ایده ها نیز در کنار طرح و یا پشت صفحه درج کنید تا هنگام اجرای اثر نهایی، مسائل مهم توسط این نوشته ها برایتان یادآوری شود.

 

مطلب پیشنهادی: روتوسکوپی چیست؟

 

چگونه در اسکیس زدن مهارت پیدا کنیم؟

برای به دست آوردن مهارت طراحی اسکیس باید چشم، ذهن و دست خود را با یکدیگر هماهنگ کنید. چشم می بیند، ذهن تحلیل می کند و در نهایت دست به اجرا در می آورد. از این رو باید همه چیز باهم همراه باشند و حواس شما کاملا غرق سوژه و یا ایده باشد. در ادامه نکات اساسی که باید به آن ها توجه کنید را توضیح داده ایم.

طراحی

خط

خط مهمترین عنصر در طراحی سریع است. همه چیز در اسکیس به خط وابسته است. هرچه بیشتر بر روی خطوط تسلط پیدا کنید، در اسکیس زدن موفق تر خواهید بود. پس قدم ابتدایی برای پیشرفت طراحی، شناخت و تمرین خط است.

خطوط به چند دسته تقسیم می شوند:

  • خط صاف و مستقیم (می تواند عمودی، افقی یا مایل باشد)
  • خط شکسته
  • خط منحنی (می تواند مارپیچ، زیگزاگ یا مواج باشد)

هنگامی که اسکیس می زنید، تا می توانید از خطوط مختلف به صورت اصولی بهره بگیرید. این کار علاوه بر اینکه طرحتان را جذاب می کند، به تقویت دستتان در خط زدن نیز کمک خواهد کرد. همچنین پس از مدتی می توانید یکی از انواع خطوط که با آن راحت تر هستید را انتخاب کرده و در طرح های خود از آن استفاده کنید. با این کار صاحب سبک خواهید شد.

اشکال اساسی

هنگام اسکیس زدن باید به شکل کلی سوژه توجه داشته باشید. سپس جزئیات ضروری را به آن اضافه کنید. با بررسی و تجزیه تحلیل شکل رسم شده می توانید اشکالات خود را پیدا کرده و در اجرای طرح نهایی اصلاح نمایید.

اشکال اصلی به دو دسته تقسیم می شوند:

  1. اشکال دو بعدی: این شکل ها بدون عمق هستند و ترسیم آن ها کار بسیار ساده ای می باشد. اگر مبتدی هستید، برای تمرین اسکیس می توانید از این اشکال شروع کنید.
  2. اشکال سه بعدی: این شکل ها دارای طول، عرض و بعد هستند. پس از پیشرفت در طراحی می توانید این اشکال را نیز اسکیس بزنید.

پرسپکتیو

پرسپکتیو یک تکنیک طراحی هندسی است که برای افزودن بعد و عمق به آثار هنری استفاده می شود. در طراحی های اسکیس نیز رعایت این نکته ضروری می باشد. خصوصا در اسکیس معماری باید پرسپکتیو را به بهترین شکل رعایت کنید، در غیر این صورت طراحی شما اصولی نخواهد بود.

انواع پرسپکتیو به سه دسته تقسیم می شوند:

  • پرسپکتیو یک نقطه ای
  • پرسپکتیو دو نقطه ای
  • پرسپکتیو سه نقطه ای

فیگور

یادگیری اسکیس فیگور امر بسیار مهمی است. چراکه در اکثر اسکیس ها نیاز به طراحی فیگور خواهید داشت. اگر مبتدی هستید، توصیه می شود با کمک گرفتن از کتاب ها و ویدیوهای آموزشی طراحی، نحوه ترسیم فیگور به شکل صحیح را حتما یاد بگیرید.

 

مطلب پیشنهادی: برای یادگیری زبان انگلیسی از کجا شروع کنیم؟

 

چگونه سریع طراحی کنیم؟

طراحی

طراحی سریع یک فرآیند بسیار لذت بخش است که باعث ایجاد آرامش می شود. با اسکیس زدن تمام افکار خود را بر روی کاغذ پیاده می کنید و ذهنتان باز می شود. برخی از هنرمندان هستند که در اسکیس بسیار سریع هستند و نتایج شگفت انگیزی به دست می آورند. دلیل این اتفاق، تمرین مداوم آن ها است. مطمئن باشید هیچ پیشرفتی بدون تمرین حاصل نمی شود. خصوصا در رابطه با اسکیس زدن، تمرین و تلاش پی در پی اهمیت بسیاری دارد.

اگر می خواهید اسکیس سریع بزنید، خودتان را زیاد نگران و درگیر جزئیات نکنید، زیرا هدف اصلی از اسکیس زدن این است که یک طرح کلی از سوژه را بر روی کاغذ بیاورید. سپس از میان اسکیس هایی که کار کرده اید، بهترین آن ها را انتخاب کرده و بر روی جزئیات آن زمان بگذارید. در تمرین های ابتدایی روی ترسیم خطوط دقت نمایید. باید بدون ترس و نگرانی خطوط مختلف را بر روی کاغذ پیاده کنید. اصولا در اسکیس زدن از پاک کن استفاده نمی شود. مگر اینکه در حال انجام اصلاحات برای کار نهایی باشید. پس اگر می خواهید سریع اسکیس بزنید، بهتر است ابزار اضافی را کنار بگذارید.

 

کلام پایانی

در این مقاله سوال اسکیس چیست را به طور کامل پاسخ دادیم. برای پیشرفت در طراحی اسکیس حتما به صورت روزانه تمرین کنید و نکات اشاره شده را رعایت نمایید. توجه داشته باشید که بهتر است پیش از شروع تمرینات، دست خود را با ترسیم انواع خطوط معرفی شده، گرم کنید. نیازی نیست این خطوط نظم خاصی داشته باشند، صرفا به صورت آزاد روی کاغذ خط بزنید. فراموش نکنید که هرچه در اسکیس زدن موفق تر باشید، به نتیجه بهتری در آثار نهایی خود خواهید رسید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
نویسنده مطلب ژاله برومند
توسعه محتوا، سئو و سوشیال مدیا مارکتینگ از علایق من هست و برای رسیدن به موفقیت و بهترین‌ها همیشه در تلاش هستم. در کنار تلاش برای رسیدن به موفقیت، همواره سعی در بروزرسانی اطلاعاتم دارم و کمک میکنم تا بین رقبای کسب و کار خودتون بدرخشید و برندی متمایز داشته باشید.

دیدگاه شما

بدون دیدگاه